Potvrzeno! Vysokorychlostní trať zkrátí cestu z Pardubic do Prahy na 35 minut
V prostorách pardubického hlavního nádraží se dnes konal úvodní den VII. ročníku již tradiční Železniční konference Pardubice. Letošní ročník konference je zaměřen na vysokorychlostní tratě. Na klíčové železniční akci tohoto roku tak nechyběl například vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček, generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a další významní hosté a odborníci.
Vysokorychlostní tratě nejsou „pouze“ železničním projektem Správy železnic, ale projektem celé České republiky. „Na základě zahraničních zkušeností je jasné, že projekt vysokorychlostních tratí zásadním způsobem změní život v celé České republice. Předpokládáme, že tento způsob přepravy využije denně zhruba 130 tisíc cestujících,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „Naprosto zásadním přínosem vysokorychlostních vlaků je zkrácení cestovních časů. Tratě projektujeme tak, aby velká centra byla v komfortní dojezdové vzdálenosti. Z Prahy se tak například dostaneme za 30 minut do Ústí nad Labem, za 35 minut do Hradce Králové nebo Pardubic, za 55 minut do Brna a odtud za dalších 60 minut přímo do Ostravy. Z tohoto pohledu lze očekávat změnu v uvažování obyvatel k dojíždění za prací, za kulturou nebo za obchodem.“
Pardubice budou přímo napojeny na vysokorychlostní trať, díky čemuž naplno využijí její benefity. „Pro náš region je naprosto zásadní tzv. RS5, tedy spojení Praha – Hradec Králové – Wrocław. Zaznělo zde, že za 35 minut budeme z Prahy v Hradci. Klíčové ovšem je, že tato trať bude mít přímý dopad i na naše Pardubice. Přibližně v okolí Chlumce nad Cidlinou totiž vznikne odbočná trať s napojením na Pardubice, která bude projektována na rychlost 200 km/h. Odsud se následně vlaky jedoucí z Pardubic napojí na vysokorychlostní trať směrem na Prahu s rychlostí 320 km/h. Toto nové spojení přinese nejenom absolutní spolehlivost, ale především také zásadní zrychlení cestování mezi Pardubicemi a Prahou na pouhých 35 minut. Další konkrétní informace se ovšem dozvíme až během příštího roku, kdy bude dokončena studie proveditelnosti,“ vysvětluje místopředseda Správní rady Správy železnic Martin Kolovratník.
Z pohledu financování budou vysokorychlostní tratě největším projektem v České republice. „Bavíme se zde o investici v přibližné výši 650 miliard korun. Tím, že se jedná o mezinárodní projekt, tak využijeme možnosti financování ze zdrojů EU, jako je například CEF. Logicky ovšem budeme muset zapojit i vlastní národní zdroje a zvažujeme také možnost zapojení privátního kapitálu ve formě „PPP“ financování. Možností financování je tedy celá řada. Důležité ovšem je, že přípravy běží a počítáme s tím, že například výstavba pilotního úseku VRT Polabí začne nejpozději v roce 2025. Samozřejmě chceme, aby se do projektu vysokorychlostních tratí zapojily co nejvíce české firmy, což považuji za ohromně důležité,“ komentuje ministr dopravy Karel Havlíček.
Vysokorychlostní tratě zvýší propustnost a kapacitu železničních tratí. „Osobní železniční doprava je v současnosti natolik intenzivní, že nezbývá kapacita pro nákladní dopravu. Jakmile cestující začnou využívat rychlejší a efektivnější vysokorychlostní tratě, dojde k uvolnění kapacity právě pro nákladní dopravu. Nikdo se ovšem zatím nezačal zabývat těmito reálnými dopady. Je proto skvělé, že jsme toto téma na Železniční konferenci otevřeli,“ říká generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik a doplňuje: „České dráhy již pořizují nová vozidla pro provoz VRT a jsme připraveni je i provozovat. Kromě toho již nyní disponujeme jednotkami Pendolino nebo RailJet, které jsou schopny jízdy až 230 km/h.“